8 klasa
Egzamin ósmoklasisty 2025
W roku szkolnym 2023/2024 egzamin ósmoklasisty odbędzie się w następujących terminach:
13 maja 2025 r. (wtorek), godz. 9:00 – język polski (czas trwania 120 min)
14 maja 2025 r. (środa), godz. 9:00 – matematyka (czas trwania 100 min)
15 maja 2025 r. (czwartek), godz. 9:00 – język obcy nowożytny (czas trwania 90 min)
Egzamin ósmoklasisty 2025: dodatkowe terminy
Uczniowie, którzy nie podejdą do egzaminu ósmoklasisty w maju, będą mogli napisać go w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez CKE na:
10 czerwca 2025 r. (wtorek), godz. 9:00 – język polski
11 czerwca 2025 r. (środa), godz. 9:00 – matematyka
12 czerwca 2025 r. (czwartek), godz. 9:00 – język obcy nowożytny
Od roku 2025 egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne z matematyki 2024/2025
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym
- zapisywanie i odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych
- interpretacja liczb naturalnych na osi liczbowej
- porównywanie liczb naturalnych
- zaokrąglanie liczb naturalnych
II. Działania na liczbach naturalnych
- dodawanie i odejmowanie w pamięci liczb naturalnych dwucyfrowych lub większych
- dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych wielocyfrowych sposobem pisemnym
- mnożenie i dzielenie liczb naturalnych przez liczbę naturalną jednocyfrową lub dwucyfrową sposobem pisemnym
- dzielenie z resztą liczb naturalnych
- porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu
- rozpoznawanie liczb podzielnych przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100
- rozpoznawanie liczb złożonych, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także gdy na istnienie dzielnika właściwego wskazuje cecha podzielności
- rozkładanie liczb dwucyfrowych na czynniki pierwsze
- obliczanie kwadratów i sześcianów liczb naturalnych
- znajomość kolejności wykonywania działań
III. Liczby całkowite
- interpretacja liczb całkowitych na osi liczbowej
- porównywanie liczb całkowitych
- proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne
- opisywanie części danej całości za pomocą ułamka
- przedstawianie ułamka jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych jako ułamek
- skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych
- sprowadzanie ułamków zwykłych do wspólnego mianownika
- przedstawianie ułamków niewłaściwych w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego
- zapisywanie wyrażenia dwumianowanego w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie
- zaznaczanie i odczytywanie ułamków zwykłych i dziesiętnych na osi liczbowej
- zapisywanie ułamków dziesiętnych skończonych w postaci ułamków zwykłych
- zamiana ułamków zwykłych o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą
- zapisywanie ułamków zwykłych o mianownikach innych niż wymienione w pkt 9 w postaci rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego
- zaokrąglanie ułamków dziesiętnych
- porównywanie ułamków (zwykłe i dziesiętne)
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane
- dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych w pamięci (w przykładach najprostszych) lub pisemnie
- nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne
- porównywanie ułamków z wykorzystaniem ich różnicy
- obliczanie ułamka danej liczby naturalnej
- obliczanie kwadratów i sześcianów ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych
- obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań
- wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii
VI. Obliczenia praktyczne
- interpretacja 100% danej wielkości jako całości, 50% – jako połowy, 25% – jako jednej czwartej, 10% – jako jednej dziesiątej, 1% – jako jednej setnej część danej wielkości liczbowej
- obliczanie procent danej wielkości w stopniu trudności typu 50%, 20%, 10%
- wykonywanie prostych obliczeń zegarowych na godzinach, minutach i sekundach
- zamiana stosowanie jednostek długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr
- zamiana stosowanie jednostek masy: gram, dekagram, kilogram, tonę
- obliczanie rzeczywistej długości odcinka, gdy dana jest jego długość w skali, oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość
- obliczanie drogi przy danej prędkości i danym czasie, prędkość przy danej drodze i danym czasie, czas przy danej drodze i prędkości oraz stosowanie jednostek prędkości km/h i m/s
VII. Potęgi o podstawach wymiernych
- zapisywanie iloczynu jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim
- mnożenie i dzielenie potęg o wykładnikach całkowitych dodatnich
- mnożenie potęg o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach
- podnoszenie potęgi do potęgi
VIII. Pierwiastki
- obliczanie wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych
- szacowanie wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz prostego wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki np. 1+√2,2−√2
IX. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennymi
- korzystanie z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisywanie wzoru słowami
- zapisywanie wyników podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych
- obliczanie wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych
- stosowanie oznaczeń literowych nieznanych wielkości liczbowych i zapisywanie zależności przedstawionych w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych
- zapisywanie rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych
X. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich
- porządkowanie jednomianów i dodawanie jednomianów podobnych
- dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych, redukcja wyrazów podobnych
- mnożenie sum algebraicznych przez jednomian i dodawanie wyrażeń powstałych z mnożenia sum algebraicznych przez jednomiany
XI. Obliczenia procentowe
- przedstawianie części wielkości jako procent tej wielkości
- obliczanie liczby a równej p procent danej liczby b
- obliczanie jaki procent danej liczby b stanowi liczba a
- obliczanie liczby b, której p procent jest równe a
- obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach jednokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości
XII. Równania z jedną niewiadomą
- sprawdzanie, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą
- rozwiązywanie równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych
- rozwiązywanie równania, które po prostych przekształceniach wyrażeń algebraicznych sprowadzają się do równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
- rozwiązywanie zadania tekstowego za pomocą równań pierwszego stopnia z jedną
- przekształcanie prostych wzorów, aby wyznaczyć zadaną wielkość we wzorach geometrycznych (np. pól figur) i fizycznych (np. dotyczących prędkości, drogi i czasu)
XIII. Proporcjonalność prosta
- podawanie przykładów wielkości wprost proporcjonalnych
- wyznaczanie wartości przyjmowanej przez wielkość wprost proporcjonalną w przypadku konkretnej zależności proporcjonalnej
- stosowanie podziału proporcjonalnego
XIV. Proste i odcinki
- rozpoznawanie i nazywanie figur: punkt, prosta, półprosta, odcinek
- rozpoznawanie prostej i odcinków prostopadłych i równoległych
- znajdowanie odległości punktu od prostej
XV. Kąty
- wskazywanie w dowolnym kącie ramion i wierzchołka
- rozpoznawanie kątów: prosty, ostry i rozwarty
- porównywanie kątów
- rozpoznawanie kątów wierzchołkowych i przyległych
XVI. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie
- przedstawianie na płaszczyźnie dwóch prostych w różnych położeniach względem siebie, w szczególności prostych prostopadłych i prostych równoległych
- znajomość własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur
- stosowanie twierdzenia o sumie kątów trójkąta
- znajomość własności trójkątów równoramiennych (równość kątów przy podstawie)
- wykonywanie prostych obliczeń geometrycznych, wykorzystując sumę kątów wewnętrznych trójkąta i własności trójkątów równoramiennych
- znajomość i stosowanie w sytuacjach praktycznych twierdzenia Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego)
XVII. Wielokąty
- rozpoznawanie i nazywanie trójkątów ostrokątnych, prostokątnych, rozwartokątnych, równobocznych i równoramiennych
- rozpoznawanie i nazywanie figur: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez
- znajomość pojęcia wielokąta foremnego
- obliczanie obwodu wielokąta o danych długościach boków
- stosowanie wzorów na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, a także do wyznaczania długości odcinków
XVIII. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie
- znajdowanie współrzędnych danych punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie
- rysowanie w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punktów kratowych o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku)
XIX. Geometria przestrzenna
- rozpoznawanie graniastosłupów prostych, ostrosłupów (w tym prostych i prawidłowych), walców, stożków i kul w sytuacjach praktycznych
- wskazywanie wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany
- rozpoznawanie siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów
- obliczanie objętości i pól powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi
- obliczanie objętości i pól powierzchni graniastosłupów prostych i prawidłowych
- obliczanie objętości i pól powierzchni ostrosłupów prawidłowych
- stosowanie jednostek objętości i pojemności: ml, l, cm3, dm3, m3
XX. Wprowadzenie do kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
- wyznaczanie zbiorów obiektów, analizowanie i obliczanie, ile jest obiektów, mających daną własność, w przypadkach niewymagających stosowania reguł mnożenia i dodawania
- przeprowadzanie prostych doświadczeń losowych, polegających na rzucie sześcienną kostką do gry lub losowaniu np. kuli spośród zestawu kul, obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń w doświadczeniach losowych
XXI. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej
- odczytywanie i interpretacja danych przedstawionych w tekstach, za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych
- obliczanie średniej arytmetycznej kilku liczb
XXII. Zadania tekstowe
- czytanie ze zrozumieniem tekstu zawierającego informacje liczbowe
- wykonywanie wstępnych czynności ułatwiających rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodny dla niego zapis informacji i danych z treści zadania
- dostrzeganie zależności między podanymi informacjami
- dzielenie rozwiązania zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania